"Allt är möjligt"

onsdag 6 mars 2013

Att vara hemma

Jag fick komma hem i måndags och det är riktigt skönt att få vara hemma. Visst det var en trygghet på sjukan, med larmknappen inom lagom avstånd och med folk runt omkring som vet, kan och förstår men att få komma hem och vara med sitt eget raskar på tillfrisknandet. 

Barnen visste inte att jag skulle komma hem så det blev en stor överraskning för dem. De var ute när jag kom och fick haksläpp båda två när de fick se mig i bilen, härligt att se deras glada ansikten, en liten tår rann ner för min kind. 

Väl hemma så ska det till med nya rutiner och arrangemang. Jag huserar i dotterns säng då den är högre och har en kant som jag tar hjälp av när jag ska komma upp. Maken flyttade på teven så att jag har den lättillgänglig. Förhöjd toastol, duschstol, sittdyna, griptång, strumppådragare är nya tillbehör i hemmet, och kryckorna förstås. Det ska såklart provas, kännas och klämmas på allt det nya. 

Svärmor är min ängel. Hon kommer hit till tiofikat, då blir det smörgås och äppeljuice. Sedan är det dags för sjukgymnastik (som svärmor hjälper till med), ser framgång varje gång. Ska börja hos sjukgymnast den 21/3, allt måste läka ihop sig mer innan jag kan börja men jag har övningar hemma som jag gör två gånger om dagen. Förutom de övningarna så kniper jag skinkorna och trampar med fötterna så ofta som det går och försöker dra upp benen med knäna i vädret, det är en utmaning vill jag lova. Sedan tar jag promenader runt i huset, vill att isen ska försvinna så jag kan ta en kort promis ute, snart så. 

Svärmor - ja hon donar och grejar härhemma, tvättar, diskar, fixar lunch och annat. Idag får hon ta hand om två då maken är hemma med feber (hon gick ronden imorse när hon kom då vi ligger i olika rum). Inte nog med att jag ligger här och maken där så kissade sonen i sängen i natt, i dubbelsängen, så svärmor fick extra arbete idag, känns förjävligt men inget att göra. Vet inte om han är orolig på något sätt, han har inte kissat i sängen på länge, länge. Han frågade mig igår när jag ska sluta ligga här och komma upp och vara som vanligt igen, är ur rutin för honom. 

Är en vecka sedan operationen idag, se vad fort det går...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar