"Allt är möjligt"

onsdag 1 maj 2013

1 maj

och så var maj här, äntligen den riktiga vårmånaden. Vi firade in denna med pompa och ståt med våra vänner, något vi gör varje år, en tradition vi har. Det blev grillade hamburgare med grönsaker. Älskar verkligen grillade majskolvar, vilket är konstigt för annars gillar jag inte majs, speciellt inte varm. Dottern älskar majs men inte majskolvar, strange vi är.

Till efterrätt blev det Popcorntårta, en annorlunda och väldigt söt upplevelse. Man skulle mikra en påse micropopcorn, sålla bort alla opoppade och hälla i skål. I med avbrutna salta pinnar och 150 g smartis (tycker man kan hoppa dem, var så sött ändå). Sedan skulle man smälta en stor klick smör, hälla i 150 g hackad choklad, när den blivit en smet skulle man ha i en burk marshmallowfluff. I med chokladblandningen med popcornblandningen och rör ihop, rätt kladdigt. Jag satte en bit plastfolie i en springform, klaffasde i smeten och ställde den kall. Sedan skulle den fram en halvtimme innan förtärning, major sockerbomb, men god.

Senare på kvällen var det dags för chipsprovning. Make och dotter var lekledare. Vi fick gå in en och en med mössa neddragen över ögonen och så fick vi gissa på fem olika sorter. Jag satte alla direkt. Första var BBQ - stort blä, gillar inte alls. Tvåan var sour creme, trean var grill, fyran var salta och sist men inte minst kom dillen, kände direkt på lukten. Mormor och Hasse (sambon) köpte alltid dillchips när jag var liten, om de köpte chips, en liten parantes bara.

Jag hoppade elden i år då jag hade värk i låret igår, troligen träningsvärk efter att ha gått mycket samt varit på vattengymnastik, värker speciellt under nätterna så sömnen blir ju sådär. Blir lite less på detta ibland. Vill kunna gå ordentligt utan kryckorna och utan värk, jag vill kunna göra saker men det är bara att ha tålamod, det kommer ju bli så bra, sen, om ett tag...

Nu är i alla fall maj här. Nu hoppas vi på fint väder med mycket sol och värme. Det är väl det minsta vi kan få efter denna träliga vinter. Så kom nu sol och stanna, länge, gärna ända till slutet av oktober.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar